به گزارش خبرگزاري فارس از رشت، محسن يوسف‌پور پيش از ظهر امروز در جلسه منابع طبيعي گيلان پوشش جنگلي را ضامن حيات انسان دانست.
وي با بيان اينكه گيلان داراي مناطق مستعد جنگلي فراوان است، افزود: گيلان با داشتن بالغ بر 565 هزار هكتار جنگل از نظر پوش جنگلي جزو استان‌هاي بسيار با اهميت كشور است.
معاون اداره‌كل منابع طبيعي گيلان با اشاره به اينكه با گذشت سال‌ها جنگل‌هاي گيلان بر اثر عوامل طبيعي و انساني تخريب شده است، اظهار داشت: در سال‌هاي گذشته عواملي مانند وقوع سيل، رانش زمين و يا تجاوز انسان براي تبديل اراضي جنگلي به اراضي كشاورزي، به جنگل‌هاي استان آسيب زده است.
وي تغيير كاربري را از ديگر عوامل تخريب جنگل‌هاي استان ناميد و تصريح كردك اين عوامل سبب شده تا پوشش جنگلي استان با تراكم پايين‌ترين برخوردار شود.
يوسف‌پور اجراي طرح‌هاي احيا و غني‌سازي و توسعه جنگل‌كاري را از مهم‌ترين اهداف منابع طبيعي ذكر كرد و بيان داشت: براي اين منظور تلاش‌هاي زيادي صورت گرفته است.
وي ادامه داد: با اجراي طرح‌هاي احياي جنگل‌ها تلاش شده تا به اهداف ميان‌مدتي كه برنامه‌ريزي شده، دست يابيم و در اين راستا نيز توفيقاتي به دست آمده است.
معاون منابع طبيعي گيلان با اشاره به اينكه با پيشرفت قابل قبولي در اجراي برنامه‌هاي احياي جنگل‌هاي استان مواجه هستيم، تصريح كرد: در اين زمينه به درصد مناسبي از توسعه منابع طبيعي دست يافته‌ايم.
وي درباره اجراي طرح صيانت از جنگل‌هاي استان در سال گذشته خاطرنشان كرد: از جمله مناطقي كه براي اجراي اين طرح انتخاب شده است، حوزه چفرود رضوانشهر بوده كه در حوزه آبخيزداري 10 قرارداد در فضاي باز عادي از درخت و اراضي جنگلي مخروبه، جنگل‌هاي كم بازده و فاقد زادآوري در نوار حوزه آبخيزداري و... انجام شده است.
يوسف‌پور با تصريح بر اينكه فنا و نابودي جنگل به معناي از دست دادن پوشش جنگلي است، اظهار داشت: در صورت نابودي جنگل عواقب خطرناك زيست‌محيطي مانند نقصان آب و خاك، از بين رفتن تنوع زيست‌محيطي و توليدات كشاورزي به همراه دارد.
وي فقر غذايي، كاهش درآمد و نزولات آسماني و نعمت‌هاي الهي را از ديگر نتايج تخريب جنگل‌ها دانست و خاطرنشان كرد: با تخريب جنگل‌ها نعمت‌هاي الهي نيز تبديل به بلاياي طبيعي شده و سيلاب‌هاي ويرانگر حيات انسان‌ها را به نيستي مي‌كشاند.
معاون منابع طبيعي گيلان حفظ و نگهداري از جنگل‌هاي استان را مورد تاكيد همگان قرار داد و خواستار تلاش بيشتر در احياي جنگل‌هاي گيلان شد.

منبع :فارس نيوز